Nazwa forum

Opis forum


#1 2010-05-31 14:00:24

PawelPszonka

Administrator

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 8
Punktów :   

Temat o wszystkim :)

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]

Ostatnio edytowany przez PawelPszonka (2010-05-31 14:12:19)

Offline

 

#2 2010-05-31 15:29:03

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Chyba trzeba sie zarejestrowac bo nie widac całej twojej wiadomosci
A co do tematu to może lepiej dawac materiały jako posty na tym forum

Ostatnio edytowany przez kawson1992 (2010-05-31 15:34:54)

Offline

 

#3 2010-05-31 16:45:05

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

NIEDOKŁADE PRZECZYTANIE PONIŻSZEGO TEKSTU GROZI KARĄ KASTRACJI LUB TRZYDNIOWYM POBYTEM NA NAOSTRZONYM PALU CZĘŚCIĄ CIAŁA GDZIE PLECY KOŃCZĄ SWĄ SZLACHETNĄ NAZWĘ. Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA PRZECZYTANIE.

Zatem moi drodzy. BIERZEMY SIĘ DO ROBOTY!!! NA ODPOWIEDZI I MATERIAŁY CZEKAM DO ŚRODY BY OSTATECZNIE ZLEPIĆ TO W CAŁOŚĆ! (wszystkie materiały wysyłać w nowych postach na forum - i tylko takie które są przez was dokładnie przeczytanie i okrojone z niepotrzebnych fragmentów)
Wstępny projekt jest następujący, przedstawię go w punktach gdyż jest to bardziej czytelne:

1. Wstęp: Ekstraordynaryjne wprowadzenie które zachęci nie tylko słuchaczy (względnie widzów), ale i samą znudzoną życiem i swoim mężem nauczycielkę - do zapoznania się z naszą prezentacją! Zatem zaczynamy od dawki uderzeniowej by narzucić im, jak mało wiedzą o świecie i uświadomić, jak mało interesują się tak ważnym dla nas przecież tematem - Ziemią.

Proponowany wstęp (zachęcam do modyfikacji):
Narrator(tonem wielce opanowanym, ale zarazem ze szczyptą grozy i patosu) najlepiej ciepły męski głos:
Ile wiemy o Ziemi...? Że jest ciałem niebieskim, że obraca się wokół Słońca, że daje schronienie miliardom żywych gatunków. To jest wiedza podręcznikowa. A ile możemy powiedzieć o Ziemi z punktu widzenia jej mieszkańców?Czy zdajemy sobie sprawę, że każdy z nas ma ogromny wpływ na jej dalsze losy? Że każdego dnia zmieniamy ją nieodwracalnie? Jeśli nie będziemy potrafili ocalić naszej planety przed degradacją, za jakiś czas pozostanie nam oglądanie wyłącznie archiwalnych filmów... Zapraszamy do obejrzenia naszej prezentacji.

2. Tutaj będą po kolei przewijać się obrazy zdegradowanych miejsc na Ziemi z nagłówkami i głosem. Będzie to wstęp do poszczególnych katalogów dotyczących przyczyn i skutków każdego zjawiska z osobna. Potrzebna jest różnorodność!!! (Zatem naturalne zmiany zachodzące na Ziemi, a także procesy spowodowane działalnością człowieka)
Po tak krótkim wstępie ukazującym drastyczne obrazy zaczynamy:

a) Opis czym jest dla nas - ludzi Ziemia i jaką ma wartość (W teraźniejszości, historyczną oraz jakie nadzieje z nią wiążemy - składa się na to nie tylko intensywna eksploatacja, ale również fakt czym niematerialnym wzbogaca jednostkę i grupy ludzi) - to około 3 min.

b)po kolei wyżej wymienione tematy zagrożeń - skutków i przyczyn degradacji (naturalne i przez ludzi):

* procesy naturalne - zmiany zachodzące na Ziemi i ich wpływ na degradację lub rozwój. Zmiany na ziemi (faza oczyszczania)
zjawiska:
-trąby powietrzne
-powodzie
-wulkany
-trzęsienia ziemi
-pożary


(ps. Na Ziemi coraz częściej zachodzą te zjawiska. . I to tam, gdzie jest to potrzebne. Szczególnie tam, gdzie najbardziej została naruszona równowaga, harmonia.  Ziemia oczyszcza się ze wszystkiego, co jej szkodzi, ze wszystkiego co szkodzi ludziom, ze wszystkiego, co jest niezgodne z pierwotną harmonią i naturą Ziemi.

* procesy spowodowane działalnością człowieka i ich wpływ na degradację lub rozwój (zatem odpowiednio opis zjawiska trzeba podsumować jednym zdaniem odpowiadającym na pytanie - korzystne czy niekorzystne? jeśli tak do dla kogo i w jaki sposób?)
zjawiska:
-kwaśne deszcze
-skażenie gleby - np. Czernobyl, Fabryki i proste detergenty używane na co dzień (oraz wpływ na zdrowie)
-rosnąca masa śmieci na całym świecie (nieprzetworzone oraz składowanie ich w Afryce i trucie ludności czarnej)



c) Końcowe wypociny mają być rozwinięciem kilku pytań i podsumowaniem.
Degradacja jest rzeczywistym i groźnym zjawiskiem, które dotyczy nas JUŻ DZISIAJ!
(I TUTAJ ZADAJEMY MĄDRE PYTANIA DOTYCZĄCE NAS WSZYSTKICH, ALE DAJEMY CZAS NA ZASTANOWIENIE - ZNOWU W FORMIE SLAJDÓW Z PYTANIAMI I STRASZNYM GŁOSEM - PO CZYM ROZWIJAMY SLAJDY KRÓTKO I ZWIĘŹLE WYKŁADAJĄC ISTOTĘ ŚWIATŁEJ WIZJI) :


- kto jest odpowiedzialny i kto powinien być odpowiedzialny za przeciwdziałanie degradacji? (w domyśle (odp.)wszyscy ludzie jako wspólnota mieszkańców tej samej Ziemi... etc.)
- jak przeciwdziałać degradacji? (światłe wizje i proponowane rozwiązania)
- jak zmniejszyć na małą skalę i na skalę globalną (zatem realizacja powyższych wizji w praktyce,  jak się mają w odniesieniu do rzeczywistości - czy są REALNE, skuteczność - czyli co JUŻ udało się zrobić w kierunku naprawy zdegradowanej Ziemi, na jaką skalę się to odbyło?)



*Proponowane idee: czyli druga pauza - światłe wizje (moje przykłady)
-budynki, domy, drogi, mosty z surowców naturalnych, zdrowych dla ludzi i przyrody (budownictwo ekologiczne);(z gliny, piasku, słomy, kamieni) już jest opracowana i sprawdzona. To cud natury.

-pojazdy na energię naturalną (tanią lub darmową); wytworzyć pojazdy na bazie energii słonecznej, kosmicznej itp..

-przedstawić się na ogrzewanie panelami słonecznymi i innymi alternatywnymi źródłami energii, np. pompy cieplne - innymi słowy ciepło pobierane z Ziemi

-wytwarzać prąd poprzez fotoogniwa, czy nowe technologie perpetum mobile. Zakłady przemysłowe oparte o energię naturalną (energia wody, słońca, ziemi, perpetum mobile);

-sklepy zdrowej żywności, bary, restauracje, kawiarnie ze zdrowymi produktami;

-kina, teatry, media przedstawiające to, co piękne, motywujące do tworzenia harmonii, rozwoju (Sztuka Nowej Ery);

-sadzić lasy wielogatunkowe, albo pozwolić by same naturalnie się zasiewały - wtedy są mocniejsze i zdrowsze.

-upodabniać miasta do ogrodów i lasów.

-przestawić się na naturalne dla środowiska środki czystości oraz naturalne środki ochrony roślin i nawożenia gleb (ogrodnictwo i rolnictwo ekologiczne).


*Proponowane rozwiązania realne:
TU PROSZĘ O WASZE POMYSŁY I REALIZACJE DO KAŻDEGO Z POWYŻSZYCH PUNKTÓW (MOŻNA DO POWYŻSZYCH DOPISYWAĆ INNE I TEŻ NAPISAĆ TUTAJ REALIZACJĘ)

*I proszę o proponowane odpowiedzi na wszystkie postawione w tym tekście pytania dotyczące Ziemi. (TYLKO LA BOGA PISAĆ CO DO CZEGO ŁOK?)

Przydatne linki:
http://www.cne.com.pl/cne/filmycne.htm


Oprócz tego:

Polecam szukanie materiałów o zjawiskach naturalnych i tych spowodowanych przez człowieka w kategoriach krajów takich jak:
KENIA, INDIE, BRAZYLIA, HISZPANIA, CHINY, GRENLANDIA
ponieważ o tych miejscach jest najwięcej materiałów i wyłożonych jansno przykładów ZMIAN I DEGRADACJI

TAKŻE WYŁOŻYŁAM WSZYSTKO KAWA NA ŁAWĘ (Kawson szacunek )
Zatem DO ROBOTY WSZYSCY!

PROSZĘ SIĘ USTOSUNKOWAĆ - JAKA JEST WASZA WIZJA, CZY REFLEKTUJECIE NA OWĄ?

Zdjełamy to profesjonalnie i z rozmachem!

Ostatnio edytowany przez Jasmine (2010-05-31 20:50:39)

Offline

 

#4 2010-05-31 17:56:15

PawelPszonka

Administrator

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 8
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

[Musisz być zalogowany, aby przeczytać ukrytą wiadomość]

Offline

 

#5 2010-05-31 20:21:00

Bosy

Nowy użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 1
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Jaśmina , nie pisz zielonym kolorem aczkolwiek ponieważ świeci mi on w moje patrzałki i zmieniając kąt nachylenia odbija sie od moich okólaruff wpadając wszędzie tylko nie na siatkówke co skutkuje niezbyt czytelnym odczytem Twej szanownej wiadomości.

aha Jaśmina co o tym powiesz
http://www24.zippyshare.com/v/86888947/file.html

Ostatnio edytowany przez Bosy (2010-05-31 20:26:04)

Offline

 

#6 2010-05-31 20:46:22

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Bosy napisał:

Jaśmina , nie pisz zielonym kolorem aczkolwiek ponieważ świeci mi on w moje patrzałki i zmieniając kąt nachylenia odbija sie od moich okólaruff wpadając wszędzie tylko nie na siatkówke co skutkuje niezbyt czytelnym odczytem Twej szanownej wiadomości.

aha Jaśmina co o tym powiesz
http://www24.zippyshare.com/v/86888947/file.html

Czyli daltonista, ale daltonizm nie jest głównym wątkiem naszych rozważań zmieniam kolor i zamykam temat daltonizmu.

A propos Within Temptation z powyższego linku Bartoszu zadziwiasz mię,
mamy szukać materiałów nie piosenek
Może od razu Mother Earth ? hahaha


Pisz na temat bo Pszonka Cię zbanuje

PISZCIE BŁAGAM

Ostatnio edytowany przez Jasmine (2010-05-31 21:06:19)

Offline

 

#7 2010-06-02 17:21:18

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Projekt jest ok ale o tych kataklizmach to proponuje tylko ogólne w jednym punkcie a głównym naturalnym procesem niszczenia gleby jest erozja
Więcej mozemy napisac o:
-kwasnych deszczach,
-skażeniach gleby metalami ciężkimi,
-o nawozach,
-pestycydach
-wysypiskach smieci

Moze sie podzielimy bo nie wiem czego mam szukać, narazie znalazłem to;

ZNACZENIE GLEBY W PRZYRODZIE I GOSPODARCE CZŁOWIEKA

Gleba to biologicznie czynna powierzchnia ziemi, powstała z utworu geologicznego, zwanego skała, macierzystą., w wyniku wietrzenia fizycznego, chemicznego i biologicznego.

Gleba jest głównym elementem środowiska przyrodniczego. Na lądzie gleba i przyziemna część atmosfery tworzą naturalne siedlisko roślin, zwierząt i człowieka. Gleba jest ośrodkiem życia i spełnia wiele istotnych funkcji w ogólnym procesie życia na Ziemi, m.in. produkcyjną, retencyjną, sanitarną.

Poza funkcją produkcyjną gleba tworzy ogromnych rozmiarów naturalny zbiornik retencyjny1 zasobów wodnych. Wody opadowe gromadzone w glebie są niezbędne dla życia roślin. Dzięki żyjącym w glebie drobnoustrojom spełnia ona również ważną funkcję sanitarną i uczestniczy w niezbędnym dla ciągłości życia na Ziemi procesie rozkładu (mineralizacji) martwych resztek organicznych, wpływając w ten sposób na obieg pierwiastków w środowisku. Dzięki właściwościom sorpcyjnym2 gleba spełnia funkcję naturalnego filtra; pochłania m.in. związki toksyczne.

Jakość gleby zależy od właściwości skały macierzystej, klimatu, rzeźby terenu, roślinności, mikroflory (bakterii, grzybów, promieniowców) i działania człowieka. Właściwości i urodzajność (produktywność) gleby zależą od:

- składu mineralnego skały macierzystej i stopnia przeobrażenia jej w procesie glebo twórczym;

-zawartości i jakości materii organicznej martwej (próchnicy, resztek organizmów roślinnych i zwierzęcych), będącej źródłem składników odżywczych oraz czynnikiem strukturo twórczy m;

~ zdolności do gromadzenia wody i oddawania jej roślinom, co zależy głównie od uziarnienia (składu mechanicznego) i struktury gleby;

wymiany powietrza pomiędzy glebą i atmosferą, zapewniającej tlenowe warunki do życia korzeni roślin (rys. 2.20).





===================================================================================================

1 Retencja- magazynowanie wody w gruncie; zapas wody zatrzymanej. Zbiornik retencyjny to zbiornik wodny przeznaczony do gromadzenia wody.

Sorpcja - proces pochłaniania cząstek, jonów z fazy płynnej i gazowej gleby, wchłaniania powierzchniowego (adsorpcja) i objętościowego (absorpcja) zachodzących równocześnie w danym układzie.



FORMY I CZYNNIKI DEGRADACJI GLEB

Jednym z wiciu czynników deformacji środowiska przyrodniczego i widocznego już zagrożenia dla życia na Ziemi są nasilające się procesy degradacji gleb.

Degradacja gleby to pomniejszenie lub zniszczenie ekologicznej i produkcyjnej wartości gleby. Stopniowy spadek zawartości próchnicy, zakwaszenie, zasolenie, ubytek składników pokarmowych, zanieczyszczenia chemiczne to formy degradacji gleb (tab. 2.7). Erozja wodna i wiatrowa również pomniejszają wartość gleby lub ją niszczą; także przesuszenie lub podtopienie (zawodnienie) w coraz większym stopniu glebę degradują. Techniczne zniszczenie gleby i szaty roślinnej stanowią najwyższą formę degradacji gleb, zwaną dewastacją1. Gleba i szata roślinna mogą być też zdewastowane przez zanieczyszczenie chemiczne.

Degradacji gleby można przeciwdziałać sposobami agrotechnicznymi. Przykładem tego jest wapnowanie gleb kwaśnych. Gleby zdegradowane częściowo lub całkowicie, nawet technicznie zdewastowane grunty (przez górnictwo i składowanie odpadów), powinny być zrekultywowane. Rekultywacja nie oznacza przywrócenia glebie stanu wyjściowego, często jest to niemożliwe; przez rekultywację należy rozumieć nadanie gruntowi walorów użyteczności.

Czynniki degradujące można podzielić na: n a t u r a l n e - zachodzące bez czynnego udziału człowieka i antropogeniczne — powodowane przez człowieka. Spośród wielu czynników niekorzystne zmiany w wielu glebach powodują:

a) pożary, erozja, susza, trzęsienia ziemi;

b) przemysłowo-chemiczne zanieczyszczenia, np. metalami ciężkimi (zwłaszcza Pb, Cd), kwaśnymi i kwasotwórczymi składnikami mineralnymi i organicznymi składnikami toksycznymi obecnymi w nawozach;

c} chemizacja rolnictwa - chemiczna ochrona roślin, nawożenie mineralne;

d) odkrywkowa i podziemna eksploatacja kopalin;

   5. techniczna zabudowa: budownictwo mieszkaniowe, przemysłowe,
      szlaki komunikacyjne;

==================================================================

Degradacja i dewastacja- obniżenie się (degradacja) lub całkowita utrata (dewastacja) wartości użytkowej gruntu, w wyniku niekorzystnych zmian rzeźby terenu, gleby, warunków wodnych i szaty roślinnej. Przyczyną zachodzących zmian może być działalność przemysłowa, agrotechniczna, bytowa człowiek;) lub działanie sił przyrody (erozja, pożary, susze, trzęsienia ziemi).



f. działalność bytowa człowieka;

   5. składowanie odpadów przemysłowych i bytowo-gospodarczych.

Głównymi źródłami zanieczyszczenia gleby są zakłady przemysłowe,

które emitują pyły (zawierające metale ciężkie) oraz gazy (związki siarki, azotu, węgla, chloru, fluoru). Podobnie transport, szczególnie samochodowy, zanieczyszcza glebę i rośliny ołowiem i węglowodorami (w tym rakotwórczymi). Duży udział w zanieczyszczeniu gleby ma rolnictwo, które wskutek postępującej chemizacji upraw (nawozy mineralne, środki ochrony roślin) pomniejsza często żyzność gleby oraz pogarsza jakość żywności i paszy.

EROZJA

Erozja to proces rozmywania (erozja wodna) lub rozwiewania (erozja wiatrowa) powierzchniowej warstwy gleby. Naturalną erozję gleb, która jest przeważnie nieszkodliwa, nasilają:

— niszczenie naturalnej szaty roślinnej (leśnej i trawiastej);

- nieprawidłowa uprawa ziemi;

- wadliwy dobór roślin uprawnych;

- niewłaściwy wypas bydła;

- nieprawidłowe melioracje wodne.

Erozja wodna lub wiatrowa mogą spowodować całkowite zniszczenie profilu glebowego, czyli denudację. Charakter i nasilenie procesów erozyjnych zależą głównie od rzeźby terenu, składu mechanicznego gruntu, wielkości i rozkładu opadów atmosferycznych oraz sposobu użytkowania terenu.

PUSTYNNIENIE I STEPOWIENIE

Pustynnienie i stepowienie to proces spowodowany postępującym niedostatkiem wody w glebie i w przyziemnej części atmosfery. Nadmierne wylesianie i odwodnienie terenu oraz intensywne rolnictwo, to główne czynniki stepowienia krajobrazu (w tym gleby). Przyczyny i skutki stepowienia są następujące:

- zmniejszenie ilości i regularności opadów atmosferycznych;

- intensywny spływ powierzchniowy bez wnikania wody do gleby;

- zwiększone parowanie z powierzchni gruntu;

- pozbawienie ziemi należytej okrywy roślinnej, np. lasów, stepów, sawann, w celu stworzenia wielkich monokultur roślinnych;

- wadliwie przeprowadzane melioracje;

- nadmierne użytkowanie (do celów przemysłowych i komunalnych) wód powierzchniowych i podziemnych.

Przyczyną stepowienia może być również efekt cieplarniany, spowodowany nadmierną emisją CO2, metanu, freonów.

ZNIEKSZTAŁCENIE GRUNTÓW

Zniekształcenie gruntów to niekorzystne zmiany budowy i właściwości powierzchni ziemi i stosunków wodnych na danym terenie. Gruntami

zniekształconymi są:

- zapadliska i wypiętrzenia na terenach górniczych;

- wyrobiska i zwałowiska pokopalniane;

- składowiska odpadów przemysłowych i komunalnych;

- tereny zawodnione, zanieczyszczone mechanicznie i chemicznie;

- obszary pod zabudową miejską, przemysłową i komunikacyjną;

- tereny pozbawione szaty roślinnej;

- osuwiska1.

CHEMICZNE ZANIECZYSZCZENIA GLEB

Chemiczne zanieczyszczenia gleb powodują zachwianie równowagi biologicznej środowiska glebowego. Jednym z przejawów zachwiania równowagi biologicznej jest zjawisko zwane zmęczeniem gleb2.

Przemysłowe zanieczyszczenie gleby. Długotrwałe oddziaływanie zanieczyszczeń przemysłowych może być przyczyną poważnych zmian

Osuwiska te są to przemieszczenia mas ziemnych, takie jak: spływy, zsuwy i obrywy. Podobnie juk przy erozji procesy mogą przebiegać bez udziału człowieka, choć nieracjonalne gospodarowanie w środowisku przyrodniczym wyzwala w pełni ich niszczycielska moc.

- Zmęczenie gleb to obniżenie jej żyzności na skutek zachwiania równowagi dynamicznej przez zanieczyszczanie lub nieumiejętne nawożenie.

chemicznych i biologicznych w środowisku glebowym. W strefie intensywnego zanieczyszczenia środowiska degradacja gleby spowodowana jest:

- związkami siarki (SO2, SO3, H2SO4, FeS, H2S). Ich nadmiar w glebie (np. H2SO4) działa niekorzystnie na organizmy glebowe w sposób bezpośredni i pośredni. Działanie bezpośrednie polega na zakwaszeniu środowiska bytowania organizmów i hamowaniu ich rozwoju (w szczególności mikroorganizmów). W bardzo kwaśnym środowisku rośliny Tracą zdolność przyswajania składników pokarmowych (np. N, Ca, P, K), nawet gdy występują one w dostatecznie dużych stężeniach. Działanie pośrednie zakwaszenia gleby polega na wymywaniu trudno rozpuszczalnych substancji mineralnych, z rozpadem minerałów włącznie. Oprócz naruszenia równowagi składników pokarmowych wyzwalają się substancje toksyczne;

- związkami sodu (NaCl, Na2SO4, Na2CO3), przyczyniającymi się do zasolenia gleby;

- związkami azotowymi (amoniakiem, azotanami), lokalnie fluorem, chlorem, sodem, potasem;

- ropą naftową i jej pochodnymi;

- związkami metali ciężkich, głównie ołowiu (Pb), kadmu (Cd), cynku (Zn), rtęci (Hg);

- substancjami radioaktywnymi, np. strontem 90, cezem 137. Wszystkie te substancje, przenikając z gleb do roślin, a następnie do

organizmów zwierząt i człowieka, powodują skażenie wszystkich ogniw łańcucha pokarmowego.

Rolnicze zanieczyszczenie gleb uprawnych następuje wskutek nieumiejętnego nawożenia mineralnego i nadmiernego stosowania gnojowicy oraz w wyniku używania chemicznych środków ochrony roślin (pestycydów) czy chemicznych regulatorów wzrostu roślin (r e t a r d a nt ó w).

Nawozy mineralne stosuje się w celu zaspokojenia pokarmowych potrzeb roślin i uzyskania wysokich plonów. W zależności od składnika dominującego wyróżnia się nawozy: azotowe, potasowe, fosforowe, wapniowe oraz wieloskładnikowe i mikronawozy. Nawozy stosuje się powszechnie w rolnictwie, ogrodnictwie, a nawet w leśnictwie. Właściwe stosowanie nawozów mineralnych daje korzyści w postaci wysokich plonów. Jednak zbyt wysoka koncentracja nawozów, spowodowana nie-

umiejętnym nawożeniem, wpływa ujemnie na jakość plonów, nasila chemiczne wyjałowienie gleby i zmniejsza aktywność biologiczną środowiska.

Nadmierne wprowadzenie do gleby nawozów mineralnych powoduje:

a) naruszenie równowagi jonowej wzmagające ubytek składników. Następuje np. intensywna wegetacja roślin i związane z tym zwiększone pobieranie również innych składników zawartych w glebie, albo - przez koncentrację jonów i zakwaszające ich działanie - nasilają się; procesy wymywania składników z gleby;

b) zanik zdolności przyswajania przez rośliny innych niezbędnych do życia składników odżywczych, np. miedzi w wyniku nadmiaru azotu, fosforu, potasu;

c) degradację struktury gleby;

d) zatrucie środowiska substancjami toksycznymi, np. metalami ciężkimi.

Gnojowica to odchody zwierzęce zmieszane z wodą. Jest to produkt powstający podczas przemysłowej hodowli zwierząt metodą bezściólkową. Gnojowica może być wykorzystywana jako naturalny nawóz organiczny, możliwy jest też przerób gnojowicy na biogaz. Stosowana w nawożeniu w sposób racjonalny może przyczyniać się do wzrostu plonów. Naruszenie jednak zasad agrotechniki w nawożeniu gnojowicą, np. przedawkowanie, jest przyczyną jej uciążliwości dla środowiska i człowieka. Istnieje także niebezpieczeństwo zakażenia uprawianej roślinności patogenami (bakteriami, wirusami, jajami robaków pasożytniczych), których jest nośnikiem.

Chemiczne środki ochrony roślin (pestycydy) to naturalne lub syntetyczne substancje stosowane w celu zwalczania chorób i szkodników roślin. Zakłada się, że środki te powinny charakteryzować się dużą toksycznością w stosunku do chorób i szkodników, a matą dla uprawianych roślin oraz dla zwierząt i ludzi. Pestycydy okazały się jednak bronią obosieczną, gdyż - oprócz pozytywnych - powodują także skutki negatywne. Niektóre pestycydy kumulują się w tkankach, co działa szkodliwie na organizm, ponadto mogą przebywać w glebie przez wiele lat, mimo że z czasem ich biologiczna aktywność zanika (np. DDT ponad 15 lal, arsenian ołowiowy - 15 lat, HCH Lindan - ponad 11 lat, Chlordan ponad 12 lat). Niektóre z pestycydów hamują tworzenie się brodawek na korzeniach roślin motylkowych (np. Heptachlor, Toxafen).

Obecnie znamy ponad 200 syntetycznych pestycydów. W zależności od grupy roślin czy zwierząt, na które oddziałują, dzieli się je m.in. na:

- bakteriocydy- środki bakteriobójcze

- herbicydy- środki chwastobójcze

- fungicydy - środki grzybobójcze

- insektycydy- środki owadobójcze

- rodentycydy - środki gryzoniobójcze

- nematodycydy- środki nicieniobójcze

- akarycydy- środki roztoczobójcze

- aficydy- środki mszycobójcze

- repelenty- środki odstraszające szkodniki

- a t r a k t a n t y - środki zwabiające szkodniki, np. owady, gryzonie

- retardanty- środki powodujące opóźnienie wzrostu roślin.

Trwałość pestycydów w glebie zależy od struktury, rodzaju, odczynu pH oraz ilości mikroorganizmów w glebie. Insektycydem najczęściej do niedawna stosowanym był DDT; w ciągu 25 lat wykorzystano ok. 1,5 mln ton tego środka i jest on obecny wszędzie na kuli ziemskiej. Dużą wadą DDT jest właściwość kumulowania się w organizmach, w szczególności będących ostatnimi ogniwami w szeregach troficznych (rys. 2.21) oraz duża odporność na rozkład. Do organizmu człowieka DDT przenika nie tylko z pokarmem zwierzęcym, ale także z roślinnym. Wieloletnie stosowanie DDT uodporniło szereg owadów na jego działanie (np. stonkę ziemniaczaną), a spowodowało wyniszczenie ich naturalnych wrogów.

Obecnie wycofuje się z produkcji i użycia pestycydy o szerokim spektrum szkodliwości i długich okresach trwałości na rzecz preparatów działających wybiórczo i rozkładających się względnie szybko.

Rys. 2.21. Łańcuch zależności pokarmowych z uwzględnieniem wzrostu zawartości DDT w organizmach

Mechanizmy ich rozprzestrzeniania się i przemieszczania w biocenozach pozostają jednak nic zmienione, a jedynie czas ich zaleganiu w organizmach jest ograniczony trwałością preparatu, skumulowane zaś w kolejnych ogniwach łańcuchów pokarmowych nic mają tak wysokich stężeń.

Stosowanie pestycydów w produkcji rolnej stało się koniecznością, natomiast sposoby złagodzenia lub zneutralizowania ich toksycznego działania na środowisko nie zostały dotychczas do końca rozwiązane. Wybiórczość działania preparatów jest także nadal sprawą problematyczną.

Oprócz przemysłu i rolnictwa istotnym źródłem zanieczyszczenia gleb jest motoryzacja. Spośród skażeń najgroźniejszy tu jest ołów (Pb), znajdujący się w spalinach emitowanych z silników benzynowych.

WPŁYW ZANIECZYSZCZEŃ GLEB NA ŚRODOWISKO I ŻYCIE CZŁOWIEKA

Prawidłowy rozwój człowieka jest uzależniony od struktury i składu gleby, która z pożywieniem roślinnym i zwierzęcym dostarcza mu odpowiedniej ilości wysokokalorycznych składników odżywczych, witamin, substancji mineralnych, niezbędnych do budowy i właściwego funkcjonowania organizmu. Razem z pożywieniem człowiek pobiera składniki korzystne, jak i niekorzystne dla swego rozwoju.

Ekologiczne skutki chemizacji gleby dotyczą - rzecz jasna - nie tylko człowieka, ale całego świata organicznego (roślin, zwierząt). Zreasumujmy zatem przyczyny, mechanizm oddziaływania i skutki skażeń gleby.

1. Kumulacja substancji toksycznych w roślinach staje się przyczyną skażenia wszystkich ogniw łańcucha pokarmowego.

2. Przemieszczanie się środków chemicznych z gleby do wód powoduje eutrofizację wód powierzchniowych i podziemnych.

3. Zakwaszenie gleby, wywołane zanieczyszczającymi powietrze związkami siarki i azotu, a docierającymi do gleb i wód w postaci kwaśnych deszczów lub suchego opadu, powoduje hamowanie rozwoju organizmów, niszczenie szaty roślinnej.

4. Zatrucie gleby metalami ciężkimi (nikiel, rtęć, kadm, arsen, ołów), a następnie kumulowanie się tychże w tkankach roślin jest przyczyną nieodwracalnych zmian w organizmach roślinnych, powoduje zmniejszenie przyrostu masy roślinnej, zmniejszenie plonowości. U człowieka nadmiar metali ciężkich może powodować miażdżycę i nowotwory.

5. Zatruwanie gleby nawozami mineralnymi, w wyniku nieumiejętnego i nadmiernego ich stosowania, może prowadzić do pogorszenia się jakości plonów, powodować zanik aktywności mikroflory glebowej, w szczególności niekorzystnie oddziaływać na procesy nitryfikacji i procesy wiązania azotu atmosferycznego. Nadmierna przewaga potasu (K+) w roślinach rosnących na glebach przenawożonych prowadzi do groźnych chorób zwierząt (np. tężyczki pastwiskowej). Przewapnowaniu gleb może spowodować chlorozę liści, zakłócenie metabolizmu węglowodanów i białek. Niebezpieczne jest także przenawożenie nawozami azotowymi . Nadmiar azotu pobranego przez rośliny kumuluje się w tkankach w formie azotanów. Zbyt wysoka zawartość azotanów w roślinach jest szkodliwa dla ludzi i zwierząt. U zwierząt nadmiar azotanów przejawia się wzrostem ronień, obniżeniem mleczności, niepłodnością, powolnym wzrostem. U ludzi

powoduje rozliczne, niekiedy ciężkie schorzenia (m.in. methemoglobinemię - wielostronne niedotlenienie organizmu, szczególnie niebezpieczne dla dzieci) notowane stosunkowo często w okolicach Puław.

6. Przenawożenie gnojowicą może spowodować zaburzenia właściwości chemicznych i biologicznych gleb oraz skażenie gleb i roślin bakteriami chorobotwórczymi. Skutkiem tego może być wzrost zachorowań zwierząt, a nawet człowieka, na brucelozę, różycę, pryszczycę, gruźlicę.

7. Skażenie pestycydami wskutek nieumiejętnego ich stosowania może spowodować zatrucia ptactwa i zwierząt oraz liczne schorzenia u człowieka. Do organizmu człowieka, jak i zwierząt, pestycydy wnikają drogą pokarmową, oddechową i przez skórę. Trudno ulegając przemianom metabolicznym, kumulują się w tkankach (zwłaszcza tłuszczowej), powodują osłabienie ochronnego działania skóry, alergie, nowotwory, patologiczne zmiany w układzie nerwowym i układzie krążenia, zaburzają procesy biochemiczne, przemiany węglowodanowe, białkowe, inaktywują wiele enzymów.

SPOSOBY OCHRONY GLEB

Pod pojęciem ochrona gleb rozumiemy zespól czynników prawnych, organizacyjnych i technicznych, zmierzających do:

a) minimalizacji erozji wodnej i wiatrowej;

b) przeciwdziałania chemicznej degradacji gleb pod wpływem zanieczyszczeń przemysłowych, motoryzacyjnych, nawożenia mineralnego;

c) przeciwdziałania przesuszeniu i zawodnieniu gleb;

d) ograniczenia do niezbędnego minimum technicznych deformacji gruntu i mechanicznego zanieczyszczenia gleby;

c) zachowania gruntów o walorach ekologiczno-produkcyjnych; f) ograniczenia przejmowania gruntów pod zabudowę techniczną i eksploatację kopalin.



SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA EROZJI GLEB

Zapobieganie erozji gleb wymaga stosowania zabiegów przeciwerozyjnych - rolniczych i melioracyjnych - mających na celu zahamowanie spływu wód i przeciwdziałanie niszczycielskiej sile wiatru na terenach szczególnie narażonych, i nie tylko. Zabiegi chroniące gleby przed erozją, to: - tarasowanie stromych stoków;

- prowadzenie dróg małymi spadami;

- prawidłowy kierunek upraw (prostopadle do spływu wód);

- unikanie monokultur i stosowanie płodozmianu;

- zaprzestanie orki i wypasu zwierząt na stromych zboczach;

- zaprzestanie nadmiernego wyrębu drzew;

- zwiększanie zalesień i zadrzewień, w szczególności na zboczach;

- zakładanie ochronnych pasów zieleni;

— budowanie progów na potokach, w celu zmniejszenia prędkości spływu wody;

- wyeliminowanie ciężkiego sprzętu i maszyn rolniczych (na stokach).

SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA CHEMICZNEJ DEGRADACJI GLEB

Do sposobów chroniących glebę przed chemiczną degradacją ze strony przemysłu należą:

- ograniczenie emisji pyłowo gazowych (w szczególności SO2 i NOX oraz metali ciężkich);

- budowa osłon biologicznych (fitosanitarnych) w postaci pasów zieleni. Zwarte i wysokie osłony w znacznym stopniu redukują zanieczyszczenia chemiczne gleby i roślin;

- właściwe składowanie odpadów przemysłowych (hutniczych, górniczych) i komunalnych;

- wykorzystywanie gleb najsłabszych na cele budownictwa, przemysłu, komunikacji;

- dostosowanie użytkowania terenów i produkcji roślinnej do panujących warunków w strefie degradującego działania zanieczyszczeń.

Sposobami chroniącymi glebę przed chemiczną degradacją ze strony rolnictwa są:

- racjonalne i umiarkowane stosowanie środków ochrony roślin oraz nawozów mineralnych; dostosowanie do rodzajów upraw i gleby;

- wprowadzanie i stosowanie na szerszą skalę metod ekologicznej produkcji rolnej (rolnictwo ekologiczne);

- stosowanie nawozów naturalnych (kompostu, obornika, biohumusu) w nawożeniu gleby;

- stosowanie biologicznych i mechanicznych metod ochrony roślin.

Biologiczne metody ochrony roślin polegają na aktywnym wykorzystaniu przez człowieka przyrody ożywionej w celu likwidacji bądź ograniczenia szkodliwych zwierząt i roślin oraz zapobieżenia gradacjom i inwazjom szkodników. Walka biologiczna polega na:

- stosowaniu feromonów. Feromony to substancje zapachowe wydzielane na zewnątrz organizmu i wywołujące określone reakcje biologiczne u innych osobników lego samego gatunku, np. przywabianie samców u owadów, ssaków;

- wprowadzaniu naturalnych biologicznych wrogów szkodników na drodze introdukcji i aklimatyzacji bądź wykorzystywaniu wrogów już istniejących;

- stosowaniu patogennych mikroorganizmów - bakterii, wirusów, grzybów owadobójczych;

- wykorzystywaniu metod agrotechnicznych mających na celu pogarszanie warunków rozwojowych szkodliwych roślin, np. przez wprowadzenie odpornych roślin uprawnych, odpowiednie terminy orki,

    * stosowaniu metod genetycznych, polegających na zakłócaniu normalnego rozwoju przez używanie preparatów utrudniających metabolizm, zapłodnienie.



REKULTYWACJA GRUNTÓW I GLEB ZDEWASTOWANYCH

Rekultywacja jest to zespół działań naukowych, organizacyjnych i technicznych mających na celu przywracanie wartości użytkowej terenom i gruntom już zdewastowanym. Rekultywacji najczęściej wymagają:

— składowiska odpadów górniczych, energetycznych, komunalnych;

- wyrobiska po odkrywkowej eksploatacji skał, gliny, piasku, żwiru, torfu, wapieni, węgla brunatnego;

- nieużyteczne drogi oraz powierzchnie zabudowane techniczne;

- gleby zniszczone przez erozję wodną;

- grunty zawodnione;

- gleby zdegradowane technicznie, będące nieużytkami rolnymi;

- gleby silnie zdegradowane przez przemysłowe zanieczyszczenia chemiczne wydzielane do atmosfery.

W czasie działań rekultywacyjnych wykorzystuje się dwie metody:

a) techniczną - polegającą na przystosowaniu gruntu do wyznaczonej funkcji (użytkowania) poprzez: ukształtowanie rzeźby terenu, uregulowanie stosunków powietrzno--wodnych na gruntach przesuszonych i zawodnionych, pokrycie toksycznych gruntów warstwą gleby (detoksykacja), budowę dróg, umacnianie skarp;

b) biologiczną - polegającą na ukształtowaniu gleby i szaty roślinnej przez: nawożenie, wprowadzanie roślin próchnicotwórczych (np, motylkowych i traw).

Rekultywacja rzadko odtwarza wyjściowy stan gruntów, zapewnia jednak przywracanie funkcji ekologicznych i gospodarczych terenu. Zagospodarowanie gruntów zrekultywowanych polega na rolniczym, leśnym lub innym ich użytkowaniu oraz na wybudowaniu niezbędnych obiektów i urządzeń.

Offline

 

#8 2010-06-06 10:34:42

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Widzę, że reszta ambitnie szukała przez cały czas. Na co czekacie na gotowe?
Tylko Kawson i Pszonka się zaangażowali? Gratuluję. JUTRO PROJEKT MA BYĆ GOTOWY!!! OCH


Byłam we wtorek na pogotowiu, a do wczoraj nie miałam neta z powodu zalania sokołowskich serwerów.
LUDZIE
OBUDŹCIE SIĘ.


Co do propozycji Mateusza jest to ładne w skrócie, i uważam, że już bardzo nie trzeba uzupełniać.

ALE GDZIE U CHOLERY RESZTA PROPOZYCJI???

Teraz zostaje tylko zająć się oprawą graficzną. Macie jakieś pomysły?
Marlena co z piosenką i propozycją którą miałaś mi wysłać? hmm?

Offline

 

#9 2010-06-06 15:15:15

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Mi chodziło o to zeby sie podzielic a to jest tylko przykład o czym powinnismy pisac i jak to ma wygladac, duzo od pauz jest więc byłoby dobre do prezentacji multimedialnej.

Znalazłem jeszcze przykladowe prezentacje:
eduapple.pl/grabowiec_gimn/chemia/Prezentacja1.ppt
http://ekonom.univ.gda.pl/kbpst/doc/SSL … owiska.pdf
http://www.pwsz.sulechow.pl/zktz/pub/dyd/gleb11.pdf
www.soils.umn.edu/academics/classes/soi … pp/l14.ppt (po angielsku)

Ostatnio edytowany przez kawson1992 (2010-06-06 15:37:26)

Offline

 

#10 2010-06-06 15:28:48

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

No tak, ale dużo treści znalazłeś.
Podzielić się to dobry pomysł, jeno Marlena, Bosy i Drabicki nie odzywają się wcale...

Uważam, że po dwa do czterech zdać do każdego podpunktu potrzeba, bo prezentacja nie powinna być za długa, hymm?

Offline

 

#11 2010-06-06 15:39:57

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

zobacz te prezentacje bo mozna z nich skorzystac

Offline

 

#12 2010-06-06 15:59:59

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Pierwsze i trzecie wyglądają na najbardziej sensowne
Tu można wykorzystać treść i zdjęcia, ale poszukam jeszcze może coś z National Geographic się znajdzie.
Mam jeszcze film o degradacji Ziemi, na jutro przyniosę do szkoły. Można go pociąć.

Nie wiesz czy to musi być na jutro na 100%? Martin i Kuba oddali kobiecie nap płycie do przeglądnięcia więc może też spróbujemy oddać jej w tym tyg, niekoniecznie jutro? Wtedy się wyrobimy.

Ostatnio edytowany przez Jasmine (2010-06-06 16:09:26)

Offline

 

#13 2010-06-06 16:07:56

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

ja nie byłem wtedy w szkole jak o tym mówiła więc nie wiem ale my tego na juto napewno nie zrobimy

Offline

 

#14 2010-06-06 16:13:28

Jasmine

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 23
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

Na jutro nie, ale wypadałoby dzisiaj zacząć i skończyć do środy.

Czyli to co napisałeś w tym długim poście mogę poskracać i dodać trochę treści?

Tak jak pisałam, powinien być krótki tekst, (albo nagrany i czytany, albo jeśli chcemy na forum klasy to z lektorem żywym ^^) i przede wszystkim zdjęcia. Ludzie są wzrokowcami, przyczyny krótko opisane, i skutki w dwóch zdaniach ze zdjęciem. I że to projekt z chemii to może jakoś jej się podlizać wzorem?

Offline

 

#15 2010-06-06 16:16:51

kawson1992

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-05-31
Posty: 11
Punktów :   

Re: Temat o wszystkim :)

a jak ze sprzętem, bo jak chcemy zrobic prezentacje multimedialna to laptop i projektor jest potrzebny
Możemy to tez dac tak jak Martin i Kuba

Ostatnio edytowany przez kawson1992 (2010-06-06 16:18:15)

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.wsk.pun.pl www.konohaxcenter.pun.pl www.pl.pun.pl www.volleyballhax.pun.pl www.gmas.pun.pl